Økologiens hurtigrejse fra hippie til hip
* I 1987 vedtager Folketinget den første økologilov.
* I 1990 lanceres det røde Ø-mærke.
* I 1993 indleder Superbrugsen en siden legendarisk reklamekampagne for økologi med samtidige prisnedsættelser, som siden anses for at være et af økologiens store vendepunkter.
* Efterspørgslen stiger i den forbindelse voldsomt fra 100.000 liter mælk om ugen til 500.000 liter.
* Mejerierne øger prisen til økologerne for at dække efterspørgslen.
* I 1996 er antallet på 63 registrerede økobedrifter steget til 344.
* I 1999 opnår økologisk mælk en markedsandel på 25 procent.
* I 2000 deltager Danmark for første gang i den international økomesse, Biofach, i Tyskland. Antallet af økologer er nu på over 800
* I 2001 betyder mælkeoverskud, at Arla opsiger sine kontrakter med økolandmænd og tilbyder ringere kontrakter.
* I 2005 lancerer Netto sin kampagne "Alle skal have råd til økologi", som skaber et nyt mælkeunderskud og udløser højere priser til landmændene.
* I 2009 fejres Danmark på Biofach som årets økologiske land og er i dag det land i verden, der har det største økologiske forbrug per indbygger.
Kilde: mejeri.dk.
/ritzau/